Wracać wciąż do domu Le Guin
Zmierzch Bogów
Felietony :

Gotyk w świetle księżyca

moonlight, maja konarska, meren re, kalpa taru, pendragon, castle party, gothic, rock gotycki, muzyka gotycka, rock atmosferyczny, rock progresywny, progressive, metalmania, metal mind productions, morbid noizz, depeche mode, jarocin, yaishi

Wielbiciele polskiego gotyku z pewnością już teraz ostrzą pazurki na myśl o koncercie zespołu Moonlight, który wystąpi podczas Castle Party 2016. Grupa po kilku latach muzycznego niebytu powraca na scenę. To dla miłośników mrocznego grania duże wydarzenie, z którym wiążą pewne oczekiwania i nadzieje. To również dobry moment na sentymentalną podróż i przypomnienie sobie, jak to wszystko się zaczęło...

 

Początki grupy Moonlight, która pierwotnie nazywała się Under The Vail Of Honesty, sięgają 1991 roku. Wtedy w Szczecinie powstał zespół założony przez znajomych z liceum: Daniela Potasza, Szymona Goebla i Tomasza Kopczyńskiego, do których dołączyli później: Maja Konarska, Katarzyna Michalewicz, Andrzej Kutys oraz Arkadiusz Wlazło. To był pierwszy skład Moonlight, który jednak nie przetrwał długo, podobnie jak sam zespół, który został rozwiązany w 2007 roku. Ostatni, oficjalny skład tworzyli: wokalistka i autorka tekstów Maja Konarska, Michał Podciechowski (gitara basowa), Andrzej Kutys (gitara elektryczna), Jakub Maciejewski (instrumenty klawiszowe), Bolesław Wilk (perkusja). Dyskografia grupy zawiera następujące albumy: „Kalpa Taru” (1996), „Meren Re” (1997), „Inermis” (1999), „Floe” (2000), „Yaishi” (2001 – wersja polska i angielska), „Candra” (2002 – wersja polska i angielska), „Moonlight” (2003), „Audio 136” (2004), „Downwords” (2005) oraz „Integrated in the system of guilt” (2006). Całość uzupełnia mini album – „Flos” (1997) oraz wydawnictwo koncertowe „Koncert w Trójce 1991 – 2001” z 2001 roku. Nazwa zespołu pochodzi od angielskiego słowa „Moonlight”, oznaczającego „blask księżyca”.

Twórczość Moonlight można zaliczyć do rocka atmosferycznego, łączącego elementy muzyki alternatywnej. Choć na początku działalności zespół grał art rocka, to z biegiem lat brzmienie zaczęło przechodzić w obszary bardziej progresywne. Nastrój budowany w utworach, przez słowa i dźwięki wytwarza aurę tajemniczości i zmysłowości, czego dopełnieniem jest ciepły i hipnotyczny śpiew Mai Konarskiej. Teksty, które tworzy wokalistka pełne są symboli i odnoszą się najczęściej do sfery zmysłów i uczuć, głównie miłości i związanych z nią emocji. Enigmatyczny charakter twórczości zespołu jest również widoczny w tytułach płyt i utworów. Pierwsze z nich grupa zarejestrowała w studio Akademickiego Radia Pomorze, czego efektem było nagranie kasety demo pt. „Moonlight”, na której znalazło się dziewięć kompozycji. Materiał został zauważony przez niezależną szczecińską wytwórnię Rock’n’roller, która wydała ich kasetę. Muzyka Moonlight spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem, zarówno ze strony słuchaczy, jak i przedstawicieli mediów. Dzięki tak pozytywnym recenzjom zespół zagrał wiele koncertów, w tym na najważniejszych festiwalach: w Jarocinie, na Castle Party czy na eliminacjach do Le Printemps de Bourges w Koszalinie. Wkrótce po tych występach z zespołu odeszli: Katarzyna Michalewicz, Tomasz Kopczyński i Szymon Goebel. Nowym perkusistą został Tomasz Wieczorek, zaś basistą Paweł Gotłas. Ważnym wydarzeniem w twórczości Moonlight było zdobycie głównej nagrody na festiwalu Rock Block w Szczecinie w 1995 roku. Niedługo potem nagrane zostało drugie demo.

Rok 1996 był bardzo pracowitym okresem w dotychczasowej działalności zespołu, który zagrał wtedy na festiwalu FAMA w Świnoujściu oraz w Węgorzewie, gdzie został uhonorowany nagrodą dziennikarzy oraz publiczności. Kolejne występy to Przystanek Olecko oraz trzecia edycja Castle Party, dzięki któremu zespół podpisał kontrakt z Metal Mind Productions i niespełna miesiąc później, we wrocławskim studio Fonoplastykon, Moonlight rozpoczął prace nad swoim debiutanckim albumem pt. „Kalpa Taru”. Wydawnictwo ukazało się 28 października 1996 roku i szybko zdobyło duży rozgłos i popularność. Najważniejsze gazety muzyczne bardzo pozytywnie oceniły pierwszą płytę zespołu, podkreślając jej oryginalność, różnorodność stylistyczną oraz umiejętności wokalne Konarskiej. Promocji albumu towarzyszyła seria koncertów, między innymi: w Warszawie, Krakowie, Poznaniu i Zabrzu, a także podczas wspólnej trasy z legendarną progresywną formacją z Wielkiej Brytanii, grupą Pendragon. Debiut Moonlight został doceniony przez czołowe polskie czasopisma muzyczne. W plebiscycie miesięcznika „Tylko rock” grupa otrzymała nominację w kategorii „Debiut roku”, „Machina” przyznała nominację za „Płytę roku”, zaś „Brum” wyróżnił Maję Konarską jako najlepszą wokalistkę.

Pierwsze ważne występy zespołu miały miejsce w 1997 roku, gdy grupa zagrała jako support Mercyful Fate w krakowskiej hali „Wisły”, na Metalmanii, obok takich formacji jak: Anathema, The Gathering, Samael czy Tiamat oraz podczas Metal Hammer Festival, gdzie główną gwiazdą była ikona metalu – Megadeth. Ten sam rok to również odejście Tomasza Wieczorka, którego na perkusji zastąpił Maciej Kaźmierski, grający wcześniej w zespole Firebirds. Muzycy w zmienionym już składzie rozpoczęli komponowanie kolejnych utworów, które znalazły się na drugim albumie pt. „Meren Re”, wydanym w 1997 roku. Wydawnictwo, podobnie jak jego poprzednik, spotkało się z bardzo pozytywnym odbiorem, który potwierdził wielkość stylu zespołu, uważanego za jeden z nielicznych, który w niebanalny sposób potrafi połączyć muzykę art rockową z metalem gotyckim. Mimo kolejnych dobrych recenzji, wydawca płyty (był to ponownie Metal Mind Productions), nie zadbał o odpowiednią dla niej promocję, co się przyczyniło do rozwiązania kontraktu.

Nową wytwórnią został Morbid Noizz Productions, który w 1999 roku wydał trzeci album Moonlight – „Inermis”, zaś Program III Polskiego Radia objął nad wydawnictwem patronat medialny. Kolejna płyta również okazała się sukcesem, a do pochodzącego z niej utworu pt. „Flos” nakręcono profesjonalny teledysk. Poza tym, na albumie znalazł się cover Depeche Mode – „Enjoy the silence”, który zamieszczono także na składance „Master of celebration – polish artists present Depeche Mode’s songs”. W tym samym roku grupa po raz kolejny wystąpiła na Castle Party oraz odbyła wspólna trasę koncertową z Batalion D’Amour oraz Aion. Wkrótce po tym znów pojawiły się problemy z firmą fonograficzną. Morbid Noizz Productions ogłosił bankructwo i zespół został zmuszony do rozwiązania kontraktu. W ten sposób Moonlight ponownie podpisał umowę z Metal Mind Productions, którego nakładem w 2000 roku ukazała się czwarta płyta zespołu pt. „Floe”.

Pierwsze wydawnictwo koncertowe – „Koncert w Trójce 1991 – 2001” zostało zarejestrowane 13 stycznia 2001 roku podczas występu w Muzycznym Studio Trójki im. Agnieszki Osieckiej i był transmitowany na antenie Programu III Polskiego Radia. Dwa z zagranych wtedy utworów („Meren Re – rapsod” oraz „Jesugej von Baatur”) znalazły się również na kolejnym studyjnym albumie grupy pt. „Yaishi”, który został nagrany z nowym basistą, Michałem Podciechowskim. Płyta ukazała się w 2001 roku w dwóch wersjach językowych – polskiej i angielskiej. W tym samym roku wznowiono również edycję „Inermis”, który został wydany w zmienionej oprawie graficznej i z nowymi aranżacjami utworów.

W roku 2002 została wydana kolejna płyta pt. „Candra” (również w polsko i anglojęzycznych wersjach), która promowana była podczas Dark Stars Festival. Album otrzymał między innymi nominację do nagrody „Fryderyka”, zaś pod koniec roku zespół opuścił grający na instrumentach klawiszowych Daniel Potasz, którego zastąpił Andrzej Markowski. Muzycy wspólnie zarejestrowali swoje pierwsze DVD pt. „Awaken memories live”, które nagrali 11 kwietnia 2003 roku w krakowskim studio telewizyjnym na Krzemionkach. W międzyczasie ukazała się płyta „Moonlight”, będąca ponownie nagranym demo z 1993 roku.

Ósmy album zespołu to „Audio 136”, wydany w 2004 roku. Osobliwym utworem na tym wydawnictwie jest „Rosemary’s baby” autorstwa Krzysztofa Komedy. Niedługo po premierze grupę opuścił Markowski, na którego miejsce przyszedł Jakub Maciejewski. W czerwcu grupa zagrała koncert jako support Anathemy oraz Deep Purple.

W roku 2005 ukazał się „Downwords”, album promowany podczas trasy koncertowej Bomb Years Tour 2005, zaś ostatnie studyjne wydawnictwo ukazało się w roku 2006 i zatytułowane było „Integrated in the system of guilt”. W związku z nieporozumieniami, jakie zaszły między zespołem a Metal Mind Productions w 2007 roku, Moonlight nie mógł zagrać na festiwalu Magia Rocka 5, odbywającym się w miejscowości Lyski koło Rybnika. Sytuacja ta doprowadziła do zawieszenia działalności zespołu, który od 2007 roku nie zagrał żadnego koncertu. 31 sierpnia 2015 roku grupa ogłosiła swój muzyczny powrót, potwierdzając występ na Castle Party 2016. 

Komentarze
Diarmad : Ostrze pazurki na koncerty, ale niestety poza CP ... z samego sentymentu słu...
Średnia ocena: 0
Oceny: 0
starstarstarstarstar

Podobne artykuły