Paradoks
Castle Party 2018
Encyklopedia :

Ľahká Múza

Ľahká Múza, Hieros Gamos, Dark Wave, Industrial, Lahka Muza
W 1984 roku w słowackiej części Czechosłowacji czwórka młodych muzyków (Gudrun, 677, German H. i Dr.K) założyła swój zespół. Pierwsze utwory Lakha Muza powstały na bazie euforii post punkiem i nową falą. Zespół miał tradycyjny skład: wokal, gitara, bas i perkusja. Choć powstał w okresie kulminacyjnym komunizmu gdzie „wszystko co było pod wpływem zachodniej sztuki było złem”, to jednak znaleźli oni swoje miejsce na undergroundowej scenie, która wspierała niezależnych artystów.

W tym czasie wydanie płyty przez niezależnych artystów było niemożliwe, więc muzyka rejestrowana była tylko na taśmach. W ten sposób pojawił się w 1988 roku pierwszy album live - „Schizofónia”. Młody zespół, jako jedyny ze słowackich zespołów w tym czasie, regularnie występował na imprezach organizowanych na czeskiej scenie undergroundowej. W 1989 w Czechosłowacji nadszedł kres komunistycznego rządu, co bezpośrednio odbiło się rynku muzycznym. Wiele podziemnych projektów otrzymało wreszcie prawo do legalnego istnienia. Jednym z nich był także label z Pragi, „Black Point”, który specjalizował się w czeskim undergroundzie.


Pod koniec 1990 bas gitarzysta German H. opuszcza zespół. W tym czasie zespół przechodzi przez znaczną transformację swych muzycznych orientacji i zmienia brzmienie gitary na bardziej minimalistyczne i industrialne. W tym czasie nagrywają „Nevinnosť”, który do dziś należy do najbardziej „surowych” płyt, jakie zespól kiedykolwiek wydał. Black Point wykazuje zainteresowanie wydaniem obu albumów: „Schizofónia” i „Nevinnosť” w 1991 roku. W ramach swojego skierowania ku industrialowi zespół otrzymuje zaproszenie na znaczące festiwale industrialne w Pradze. Wykonują tam swój aktualny album „Nevinnosť” przez który wspinają się na na szczyty czechosłowackiej sceny. Jednakże, mimo sukcesu artystycznego, pod koniec 1991 roku zespół opuszcza perkusista, Dr.K. Ľahká Múza jest już tylko duetem Gudrun i 677. W tym okresie ograniczają oni koncerty i rozpoczynają pracę w celu przygotowania nowej płyty „Tien bolesti”. W roku 1992 staje się on ich debiutanckim CD wydanym na Słowacji przez Zoon Records. Jego wysoka jakość, profesjonalna inżynieria dźwięku i produkcja siebie przekonują recenzentów magazynów muzycznych, jak i słuchaczy. Album jest wyjątkowy biorąc pod uwagę ówczesne czasy w Czechosłowacji. Po wydaniu tego albumu zespół zatrudnia basistę do występów na żywo. Od teraz grają na żywo w konfiguracji: wokal, gitara, bas + automat perkusyjny. Dzięki pozytywnym reakcjom na swój album otrzymują zaproszenie od prestiżowego klubu „Bunkr” w Pradze, jako support amerykańskiego zespółu electro „Taxice Stereo”.Występ otwiera Lahka Múza drzwi do czeskiej sceny klubowej. Zespól dostaje wiele ofert wyjazdów za granicę, które nie mogą być realizowane w tamtych czasach głównie z powodów finansowych.


W 1993 roku Czechosłowacja się rozpada i niesie to ze sobą przykre konsekwencje dla zespołu, któremu dobrze powodziło się w czeskiej części poprzedniej federacji. Na przełomie lat 1994-1995 zespół dociera do skraju „minimalistycznego” industrialu i szuka nowego sposobu ekspresji swego brzmienia. Gudrun i 677 otaczają się nowoczesną maszynerią i urządzeniami, które pozwalają wykorzystać samplery i sekwencery. Współpraca z nowych technik i metod aranżacji jest wyraźnie widoczna na ich drugiej płycie „Chvenie absolutna”, która pojawia się poprzez czeskie Indie Records. Album ten przedstawia Lahka Muza jako szczególny projekt electro-gothic-industrial z charakterystycznym klimatem dark wave. Album odniósł sukces w czeskiej prasie muzycznej i na koniec 1995 roku zespół dostaje ofertę, aby wystąpić na prestiżowym międzynarodowym festiwalu „Alternativa” w Pradze. Na festiwalu pojawią się szczytowe zespoły zagranicznej sceny - Asmus Tietchens, Kapotte Music, Esplendor Geometrico, Hybrids, Co - Caspar a ostatniego dnia, Test Dept wraz z Lahka Muza. Po doskonałej reakcji na festiwal zespół rozbudził pewne zainteresowanie również na Słowacji . W prestiżowym U-Club w Bratysławie rozpoczął serię udanych koncertów. W przeciwieństwie do Czeskiej sceny, gdzie zespół zasłynął swym industrialnym brzmieniem na Słowacji okupuje część dark-wave’ową.

W 1995 r. w Bratysławie odbywa się pierwszy Gothic Festival, gdzie Lahka Muza z powodzeniem prezentuje swój aktualny album. Zespół obok swej oryginalnej muzyki prezentuje na scenie także swą imponującą stylizację. W roku 1997 dochodzi do zespołu kolejny basista, Voda, który po dwóch latach grania staje się stałym członkiem zespołu. Na początku 1998 pojawia się nowy album „Sen ohraničeného života” wydany przez słowacki label Sonicca. Zespół prezentuje na nim swe oryginalne połączenie elektroniki i brzmień gitarowych. Recenzenci i słuchacza wysoko oceniają nie tylko dźwięk, ale także oryginalne i imponujące graficzne wydanie tego albumu.

Na koniec 1998 roku zespół założył własną stronę internetową (artist.music.sk/lahkamuza)


Na początku 1999 roku zespół ponownie zmienia swoje brzmienie, by w 2000 rozpocząć nowy sezon poprzez pojawienie się na ElectroMetroFest w RC Metro i oferty wydania nowego albumu od polskiego labelu Black Flames. Na początku maja 2000 wchodzą do studia, gdzie powstaje „Cesty svetla plynu temnotou”. W porównaniu do poprzedniego brzmienia - oryginalnego wyrazistego wokalu, gęstych dźwięków gitary i minimalistycznych kompozycje - pojawiła się duża przestrzeń na nowe eksperymenty, nowe struktury rytmiczne i wokalne. W czerwcu na festiwalu Stigma w Bratysławie prezentują swój nowy album. W tym samym roku występują na siódmej edycji festiwalu Castle Party w Bolkowie. Utwór „Symboly prehier” pojawia się na oryginalnej festiwalowej składance. Latem zakończyli swe nowe wideo do „Sen ohraničeného života” (Rose Production). We wrześniu wychodzi czwarty CD wydany przez Black Flames. Nowy album został dobrze przyjęty przez prasę a zespół udzielił wielu wywiadów między innymi dla : Zillo, Orkus, Gothic, Black Magazine, Side Line, Vampiria, itp. Premiera nowej płyty odbyła się w klubie Archa w Trnava.


W 2001 r. rozpoczął się na początku stycznia w Bratysławie w Duna Club, gdzie pojawił się jako gość gotyckiego zespół Alvarez Perez z Brna.W maju grają dwuczęściowy koncert z czeskim zespołem XIII. Století w Bratysławie. Na początku lata pojawiają sie na czeskim kanale ČT2 w show „Noc z aniołem” w video-clipie „ohraniče Sen-ného života. Pokaz spotkał się z dobrym odbiorem i dzięki temu dostają zaproszenia na kolejny ciekawy festiwal gothic i dark wave w Czechach, Fan Favorit w Brnie, festiwal muzyki alternatywnej Severní vítr w Litoměřicu i metal festiwalu Brutal Assault w Přerov . Do ukoronowania ich działalności koncertowej z pewnością należy bardzo udany występ na Castle Party 2001 w Bolkowie, gdzie grał na scenie wraz z małą Endraum czy The Legendary Pink Dots.


Działalność koncertową w 2002 roku rozpoczął koncert z legendą czeskiej muzyki gothic - XIII. Stoleti w Bratysławie. W maju zespół z powodzeniem wystąpił na największym festiwalu gothic i dark wave - Wave Gotik - Treffen w niemieckim Lipsku. W czerwcu ukazał się na międzynarodowym festiwalu multimedialnym w Pradze jako Hieros Gamos (Gudrun, 677, Cora). Ten pokaz i pozytywne reakcje powodująm żę Hieros Gamos mają ambicje, aby występować również w przyszłości przede wszystkim wykonując występy koncepcyjne.

Lato należało do otwartych festynów na świeżym powietrzu jak „Pohoda” w Trenczynie. Jesień zaznaczyły dwa międzynarodowe festiwale: Dark Nation Day w Wiedniu w klubie Planet Music. Grali tam z zespołami Ataraxia, Ordo Equlibrium Rosarium, Plastic, Killing Miranda i NVN Nation. Po koncercie spotkali się z DJ Death, który zaproponował im współpracę. Kolejny międzynarodowy festiwal - Vampira - miał się odbyć 15 listopada w Poznaniu, ale ze względu na konflikt wśród organizatorów musiał zostać odwołany jedynie kilka dni przed samym show.


Rok 2003 jest wypełniony pracą nad nowym albumem. We współpracy polską firmą Leder Stahl (www.lederstahl.civ.pl) Gudrun zaprojektowała też kolekcję oryginalnych ubrań. Zespół pojawia się Warszawie w klubie Kopalnia pod skrzydłami Sounds Of Cathedral oraz na największym gotyckim festiwalu krajów nadbałtyckich Kunegunda Lunaria w Wilnie, na Litwie, gdzie wraz z Fading Colors należeli do gwiazd tego trzydniowego festiwalu organizowanego przez litewski label Dangus Production. Reakcja była kolosalna, więc Lahka Muza z DJ Death z Leeds ukazują na pierwszej stronie jednego z czołowych litewskich gazet jako największe wydarzenie kulturalne. Latem grają wraz elektronicznymi zespołami na „Prague International day of electronic music” a następnie na trzydniowym festiwalu Electrowerk w Brnie i na krajowym festiwalu Klikk. 


Latem nagrywają utwory na swój nowy album, a także kończą wizualną część swych prac multimedialnych. Album miał ukazać się poprzez polski Black Flames, ale po znaczącym zwrocie labelu w kierunku specyficznego rodzaju muzyki elektronicznej w końcu wypowiadają umowę i poszukują nowego labelu do współpracy. Jako Hieros Gamos przygotowują się na festiwal Vampiria w Warszawie, który został na krótko przed datą niespodziewanie odwołany. Koniec roku świętują na Black Silwester w Dreźnie. Do końca roku zespół również podpisze nowy kontrakt na wydanie piątego albumu z litewskim Labelem Dangus Production. Album ukazuje się w kwietniu 2004.

W roku 2004 rozpoczął zmianę koncepcji swojego projektu Hieros Gamos, która jest ustalona jest ostatecznie jako Gudrun - vocal & performance, 677 - instrumenty klawiszowe i programowanie, 2 Black Cats performance. W marcu grają z niemieckim Schnee Wittchen na koncercie w prestiżowej Vienna‘s Arena. W kwietniu wydany zostaje ich piąty album „V záblesku wieczności / W Flash of Eternity” w formie multimedialnej. Oprócz nowych dziewięciu piosenek album zawiera pełną dyskografię, wszystkie teksty z poprzednich czterech albumów: dwa klipy wideo z albumu PAD (1992) i Sen ohranicneho života (1998) praz specjalnej galerii 252 zdjęć na których Hieros Gamos prezentuje swe sztuki wizualne w 7 działach tematycznych. Release party odbywa się w klubie Matrix w Pradze pod skrzydłami Neosphera. Niedługo potem, w czerwcu muzycy przedstawiają po raz pierwszy na Słowacji, na żywo swój projekt Hieros Gamos na festiwalu Tatto & Piercing w Bratysławie. Lahka Muza gra i prezentuje nowy album na żywo na Litwie na największym nadbałtyckim festiwalu dark i kultury pogańskiej, Menuo Juodaragis w Kernave w sierpniu i gdzie był jedną z gwiazd. Również w tym samym miesiącu gra na pierwszym multimedialnym festiwalu Resistance w Bratysławie. Są również główną gwiazdą podczas pierwszej i jedynej edycji polskiego Gothic Festiwal w Warszawie. Pod koniec roku, w grudniu Hieros Gamos gra na dziesiątym Industrial Festiwal w Pradze.


Początek 2005 pełen jest przygotowań do pracy przy rejestracji debiutanckiego albumu Heros Gamos. Album ten oprócz muzyki zawiera dane - specjalną galerię złożoną ze 160 zdjęć koncertowych. W tym roku zespół po raz trzeci wystąpił na festiwalu Castle Party w Bolkowie. Kolejny odwołany event – tym razem nie w Polsce. Koncert który miał się odbyć we wrześniu w Kehlen w Luksemburgu został przeniesiony na wiosnę 2006. W lutym 2006 ukazał się w końcu debiutancki CD Heros Gamos, „Fetish Remix” wydany przez eXcentriX Records. Ścieżka „The Annihilation/Vyhladnie” ukazuje się na siódmej kompilacji do niemieckiego Dark Spy Magazine. Lakha muza zakłada też swe konto na MySpace. W 2007 Roku zespół występuje na angielskim Beyond The Veil Festiwal oraz ponownie na Menuo Juodaragis na Litwie. W tym samym roku pojawiają się na wielu eventach w czeskiej Pradze. W kwietniu 2008 Hieros Gamos Występuje na wrocławskim Fallen Angels Party. W lipcu pojawiają Sie na trzeciej edycji Prague Gothic Treffen oraz na szwajcarskim Black-Out-Festiwal. W sierpniu 2009 zespół wystąpił na pierwszej edycji Moonfog Festiwal w Nysie. Lahka Muza pojawiła się w podstawowym, dwuosobowym czyli Gudrun i 677. W czerwcu 2010 roku zespół wystąpił ponownie na wrocławskiej imprezie Fallen Angels Party.

W styczniu 2011 otworzyli swój profil na Facebooku. W tyn samym roku wystąpili po raz czwarty, tym razem jako Heros Gamos na bolkowskim Castle Party, a następnie we wrześniu w warszawskiej Fabryce Kotłów. Na 2012 zespół zapowiedział otworzenie nowej strony internetowej. 


Skład:


Gudrun - wokal, performance

677 - instrumenty klawiszowe i programowanie

2 Black Cats-  performance.


Dyskografia:


01. Schizofónia live (1989)

02. Nevinnosť (1991)

03. Tieň Bolesti (1992)

04. Chvenie Absolútna (1995)

05. Sen ohraničeného života (1998)

06. Cesty svetla plynú temnotou (2000)

07. V záblesku večnosti (2004)

08. Fetish Remix (2006)


www.lahkamuza.net

Komentarz
Średnia ocena: 0
Oceny: 0
starstarstarstarstar

Podobne artykuły