Po trzecim albumie Benediction zdecydowali się wydać EPkę zawierającą dwa nowe utwory i trzy nagrania koncertowe z trzech dotychczasowych płyt. Dlaczego tak zrobili wyjaśnia obszerny tekst zawarty w okładce. Jest to przybliżenie fanom co aktualnie dzieje się w zespole i jaka jest jego sytuacja w roku 1994.
Otóż po trasie promującej „Transcend The Rubicon” Benediction chcieli zaszyć się w studiu i pracować nad nowym materiałem. Zainteresowanie jakie towarzyszyło tej płycie przeszło jednak ich oczekiwania i zewsząd zaczęły napływać propozycje koncertowe. Postanowili więc korzystać z koniunktury i przemierzać świat czyniąc to do czego Benediction został stworzony, czyli do grania na żywo. Życie w trasie nie dało im czasu na stworzenie nowych utworów. Chcieli jednak podzielić się tym co udało się zrobić i przede wszystkim chcieli zaznajomić fanów z nowym perkusistą.
Nie jest powiedziane dokładnie dlaczego współtwórca Benediction, Ian Treacy opuścił kapelę, natomiast postawił ich w trudnej sytuacji, która doprowadziła do odwołania kilku europejskich koncertów. Na dłuższy czas miał rozbrat z muzyką, by po latach niespodziewanie pojawić się na drugiej płycie Meathook Seed. Na jego miejsce został przyjęty nauczyciel gry na perkusji i przyjaciel zespołu Paul Brookes. „The Grotesque * Ashen Epitaph” jest przedstawieniem Paula z publicznością i w prowadzeniem go do zespołu. Jak jednak czas pokazał ta EPka była jego jedynym epizodem w Benediction.
Oba nowe kawałki są rozwinięciem stylu zaprezentowanego na „Transcend The Rubicon”. Niski death metal z równie niskim i gardłowym growlingiem, będący wizytówką Benediction, nie ulega żadnym zmianom. Trzeba jednak przyznać, że oba numery są bardzo chwytliwe i wręcz przebojowe. To jest death metalowy żywioł z melodią i powerem. Na pewno nikt, kto lubił ten zespół nie mógł być zawiedziony próbką ich najnowszych możliwości. Jakby na potwierdzenie tej tezy do obu utworów zostały nagrane teledyski.
Nagrania koncertowe, po jednym z każdej płyty, też wypadają bardzo przyzwoicie. Słychać szaleństwo bijące ze sceny i okrzyki publiczności. W utwory fajnie wplecione są nawoływania Davea ze sceny w stylu: „Come on” i „Bang your heads”. Wszystko to taka ciekawostka pomiędzy regularnymi płytami w ramach hasła: „Keep the underground alive!”
Tracklista:
1. The Grotesque
2. Ashed Epitaph
3. Violation Domain / Live
4. Subconscious Terror / Live
5. Vision in the Shroud / Live
Wydawca: Nuclear Blast (1994)
Ocena szkolna: brak