Wracać wciąż do domu Le Guin
Zmierzch Bogów
Recenzje :

Comecon - Converging Conspiracies

Converging Conspiracies, Comecon, death metal, Martin Van Drunen, Asphyx, L-G Petrov, Entombed, Dr. Know, punk rock

„Converging Conspiracies” to druga płyta szwedzkiego Comecon. Została nagrana w 1993 roku, gdy death metal w tym kraju jeszcze święcił triumfy i można powiedzieć, że jest jego bardzo typowym reprezentantem. Cechą charakterystyczną na pewno jest, dobrze znany wszystkim maniakom, wokal Martina Van Drunena z Asphyx, który Szwedem akurat nie jest, a zastąpił na tym stanowisku L-G Petrova z Entombed.

Jeżeli chodzi o personalia to można by przypuszczać, że w Comecon zmienił się również perkusista. Okazuje się jednak, że takowy w tym zespole nigdy nie istniał. Cała perkusja nagrywana była bowiem komputerowo, a kolejne postaci pojawiające się w okładkach są podstawione tylko do zdjęć, a ich personalia są zmyślone. Nie wiem na ile to była tajemnica, a na ile niewinna zagrywka, ale chwyt wydaje się nieładny, szczególnie w muzyce szczerej i płynącej z potrzeby serca młodych ludzi. Pokazuje też, że lata dziewięćdziesiąte przyniosły ze sobą komercjalizację death metalu. Na płycie wykorzystano też cover „God Told Me To” starego, amerykańskiego zespołu punkowego Dr. Know oraz obraz Pietera Breugela przedstawiający wieżę Babel.

Tak jak napisałem we wstępie, „Converging Conspiracies” oferuje, popularne w tym czasie w Szwecji, tłuste brzmienie z dużym udziałem basu. Muzyka nie jest bardzo szybka, ale postarano się o to, żeby była brutalna, w czym z kolei prym wiedzie niesamowity wokal Martina. Jest rykliwie zdarty, ale przy tym dość zrozumiały. Riffy natomiast tworzą mocne konstrukcje, oparte na solidnych fundamentach i zawierających zestawy solówkowe. Same utwory potrafią gdzieniegdzie zaskoczyć, choć zapamiętuje się je głównie ze względu na wybijające się wokalizy jak w „Worms” czy „The Whole World”.

Całe porządne granie jest raczej równe i daje dobry efekt, który powinien zadowolić koneserów, choć ciężko by było się łudzić, że płyta może zafascynować rzesze nowych słuchaczy. Tym bardziej, że nigdy tego nie zrobiła i mimo wszystkich swoich atutów, pozostała raczej w drugiej linii.

Tracklista:

01. Democrator 

02. The Ethno-Surge 

03. Community 

04. Aerie 

05. Bleed/Burn 

06. Morticide 

07. Worms

08. Pinhole View 

09. The Whole World 

10. God Told Me To 

11. Dipstick 

12. The House That Man Built

Wydawca: Century Media Records (1993)

Ocena szkolna: 4+

Komentarz
Średnia ocena: 0
Oceny: 0
starstarstarstarstar

Podobne artykuły