Wracać wciąż do domu Le Guin
Zmierzch Bogów
Encyklopedia :

Dominium

Zespół Dominium powstał w 1995 roku. Pierwotnie nazywał się Unknown Dimensions i tworzył go sześcioosobowy skład. W 1998 roku doszło do roszad personalnych, w wyniku których, w szeregach kapeli pozostali: Marr i Voit. Obaj skomponowali nowe numery na pełnowymiarowy krążek. W tym okresie dołączył do zespołu Bart i razem z pozostałymi zarejestrowali materiał demo, który rozesłali do wytwórni płytowych.
W krótkim czasie nadeszła propozycja z firmy Metal Mind Productions, oferująca kontrakt na trzy płyty. W 1999 roku został nagrany debiutancki stuff zespołu, który został zatytułowany "Unknown Dimensions", a grupa przemianowała się z U.D. na Dominium. Kilka słów o tej płycie: Marr z Voit'em zajęli się całym instrumentarium. Sekcja (gitara basowa i perkusja) jest syntetyczna. Do gotowej już muzy Bart dograł vocale.

Materiał jest bardzo eksperymentalny. Łączy elementy elektroniczne, orkiestrową aranżację z potężnym black metalowym wyziewem. Na pewno nie jest to szablonowe spojrzenie na metalową ekstremę. Jeszcze w 1999 roku zespół Dominium wraz z muzykami sesyjnymi zagrał na festiwalu Metalmania w Hali Baildon. W oczach krytyków występ oceniono bardzo wysoko i podkreślano jego nie tuzinkowość. Po "martwym roku" w działalności bandu, zarówno jego skład jak i muzyka uległy zasadniczej zmianie. Zakończyła się współpraca z Bartem, a do załogi zespołu dołączączyli: Gethsemane - wokal, Cezar - perkusja, Yarek - syntezator, Adam - gitara basowa.

Pod koniec roku 2000 został nagrany materiał demo z nowym składem i ponowiony zostaje kontrakt z MMP na kolejne trzy wydawnictwa. Płyta odrodzonego Dominium ukazuje się w czerwcu roku 2001, nosi tytuł "Stigmata" i zostaje nagrana w Selani Studio w Olsztynie. Realizacją zajął się Szymon Czech. Na krążku "Unknown Dimensions" muzyka skierowana była bardziej w stylistykę black, natomiast "Stigmata" jest zupełnie inną płytą. Ten materiał cechuje większa różnorodność (od death metalu poprzez black, doom na muzyce gotyckiej kończąc) i dlatego jest znacznie ciekawszy od swego poprzednika, niczego mu nie ujmując. Jest to po prostu kolejny krok w rozwoju zespołu. Diametralnie zmienił się skład więc musiało to znaleźć swoje odzwierciedlenie na najnowszym albumie.

Płyta została znakomicie przyjęta przez krytykę i umocniła pozycję kapeli na scenie metalowej. Wkrótce po nagraniu wyżej wymienionego albumu i w trakcie przygotowań do trasy koncertowej (niedoszłej) z Turbo doszło do kolejnych zmian personalnych. Z zespołem pożegnali się Voit oraz Adam. "Zrezygnowaliśmy wówczas z jednej gitary, a nowym basistą został Mariusz Rusiłowicz. Zagraliśmy wówczas kilka koncertów min. w klubie Proxima w Warszawie przed Turbo I Casus Belli. Przyjęcie publiki było wspaniałe. Jesienią zaczęliśmy komponować nowe numery na nowy album".

We wrześniu 2002 roku nastąpiła premiera trzeciego krążka Dominium zatytułowanego "Psycho Path Fever", który można z całą pewnością uznać za przełomowy w historii zespołu. Jest to materiał bardzo odważny i na pewno przeznaczony dla inteligentnego słuchacza. Stanowi on swoisty konglomerat odmian, stylów obecnych w muzyce metalowej i nie tylko. Nie sposób wymienić wszystkie nazwy zespołów, których wpływów doszukiwano się na "Psycho Path Fever", ale jak ktoś lubi szufladki to są to np.: Dimmu Borgir, Opeth, Faith No More, Anathema, Death, Emperor, Type O Negative czy Cradle Of Filth. Dodatkowo wspomnieć wypada, iż niektóre fragmenty zahaczają o klimaty muzyki filmowej spod znaku Johna Williamsa, etnikę i psychodelię. Ta płyta to jak najbardziej produkt pracy zespołowej. Odzwierciedla ona różnorodność fascynacji muzyków Dominium i pokazuje, iż można się spodziewać po formacji niespodzianek. Zespół zdecydowanie umocnił swoją pozycję na rynku czego dowodem są znakomite recenzje wyżej wymienionego albumu w fachowej prasie muzycznej, magazynach, zine'ach internetowych (polskich i zagranicznych). Przeprowadzone zostały także wywiady z zainteresowanymi z Belgii, Holandii, Czech, Chorwacji i USA. Natomiast firma Metal Mind Production wytypowała album "Psycho Path Fever" do nominacji do nagród muzycznych Fryderyki, co stanowi dla nas niemałe wyróżnienie. Zespół pojawił się również na kompilacji DVD MMP wydanym w Europie pod tytułem "The Ultimate Revenge" w doborowym towarzystwie czołówki polskiej sceny metalowej (teledysk do utworu "MK-Ultra", pochodzącego z płyty "Stigmata").

W listopadzie 2002 roku została podpisana umowa licencyjna z CD Maximum, dzięki czemu ostatni krążek Dominium pojawił się w Rosji. Sporym zaskoczeniem dla kapeli był też fakt znalezienia się płyty w katalogu dystrybucyjnym Century Media. 26 stycznia 2003 roku w audycji Radia Białystok Metal Hammer Show ogłoszono wyniki konkursu na najlepszą płytę (polską i zagraniczną) roku. Płyta "Psycho Path Fever" znalazła się na trzecim miejscu za Vader "Revelations" i Behemoth "Zos Kia Cultus". Ogromnym zaskoczeniem był dla fakt, iż zespół wyprzedził takie znane kapele jak: Esqarial, Moonlight, Dies Irae, Lost Soul, Squash Bowels i wiele innych.

W październiku 2003 roku nastąpiła premiera czwartego albumu Dominium zatytułowanego "Mohocks Club". Ten materiał zdecydowanie umocnił pozycję zespołu i wyróżnił go na rynku muzycznym. Nagrań dokonano w Studiu Hertz znanemu z wielu doskonałych produkcji (np. Decapitated, Hate, Crionics czy Trauma) opinii krytyków jak oraz fanów "Mohocks Club" stanowi opus magnum twórczości kapeli. Płyta w podsumowaniach znajdowała się w czołowych pozycjach lub określano ją mianem wydarzenia roku. Podkreślano nawet unikalność skali światowej muzyki Dominium (Thrash'em All). Album jest tajemniczą mistyczna podróżą rollercasterem w głąb umysłu szaleńca, wyzwaniem dla inteligentnego wymagającego słuchacza. Znajdziemy na nim elementy starej szkoły black/death/thrash metalowej nawiązania do jazzu, gotyku, psychodelii, industrialu. Wszystko to podkreślone doskonałą krystaliczną produkcją. Niewątpliwie także tym razem zespół zaskoczył nieszablonowymi rozwiązaniami, użyciem instrumentów dętych takich jak trąbka czy saksofon. Eksperymentalny wyraz albumu podkreśla również gościnny udział wspanialej wokalistki Ewy Szlachcic i klawiszowca Bright Ophidia Michała Franczaka.

W kwietniu 2003 Dominium wystąpiło na największym metalowym festiwalu Europy Środkowo-Wschodniej, czyli Metalmanii w Katowickim Spodku. Utwór "The Howling" został umieszczony na płycie kompilacyjnej dokumentujacej to wydarzenie. Co więcej, w październikowym numerze Metal Hammer zawierającym promocyjna płytę CD z nagraniami uznanych polskich i zachodnich zespołów, zamieszczono "No More Questions". Faktem jest również, iż nowa produkcja niczym nie ustępuje renomowanym zagranicznym realizacjom.

W styczniu 2004 roku w audycji Radia Białystok Metal Hammer Show ogłoszono wyniki konkursu na najlepszą płytę (polską i zagraniczną). Wynik zaskoczył wszystkich: "Mohocks Club" znalazł się pierwszym miejscu zostawiając w tyle topowych wykonawców. 

Album pojawił się w katalogu dystrybucyjnym Century Media, Season Of Mist, i Sony. Dominium w opiniach zagranicznej krytyki jest jednym z najbardziej oryginalnych zespołów pochodzących z Polski, który podąża swoją własna nieprzewidywalną drogą.

Obecnie zespół prowadzi aktywną działalność koncertową w kraju oraz poza jego granicami. Pamiętnym zostanie występ w Kaliningradzie gdzie reakcja publiki była oszołamiająca.

Skład:

Adam "Gethsemane" Bogusłowicz - wokal
Marcin Laskowski - gitara elektryczna
Marcin "Mrówa" Kamiński - gitara elektryczna
Wojtek "Iron" Bura - gitara basowa
Cezar Mielko - perkusja

Byli członkowie zespołu:

Bart - wokal
Yarek - instrumenty klawiszowe
Voit - gitara elektryczna, syntezator
Mark - gitara elektryczna, syntezator
Adam - gitara basowa
Mariusz - gitara basowa

Dyskografia:

01. Unknown Dimensions (2000) 
02. Stigmata (2001)
03. Psycho Path Fever (2002)
04. Mohocks Club (2003)

Oficjalna strona internetowa: brak
Komentarz
Średnia ocena: 0
Oceny: 0
starstarstarstarstar

Podobne artykuły