Paradoks
Wracać wciąż do domu Le Guin
Pomoc :

Zasady tworzenia i redagowania informacji

Dzięki naszym autorom serwis rozrasta się szybko, wkładają oni dużo pracy w swoje teksty, jednocześnie dużo pracy mają redaktorzy. Oto kilka sugestii dotyczących tworzenia i redagowania dobrych informacji , zwłaszcza wydarzeń oraz nowości. Wykorzystanie podanych tu porad pomoże w ukazaniu się artykułu w serwisie a z pewnością bardzo ten proces przyspieszy.
W przypadku notek informacyjnych pisze się tylko o najważniejszych informacjach (nowościach, ciekawostkach). Piszemy takie artykuły, które sami byśmy chcieli przeczytać. W przypadku encyklopedii, felietonow i wierszy trzymajmy się tematyki serwisu.

Jeżeli artykuł ma się ukazać na stronie głównej powinien zawierać grafikę w formacie jpg o rozmiarach 150x150 pikseli (okładka płyty, zdjęcie zespołu, itp.) i wielkości max. 5kb. W polu "Tekst artykułu" powinno znaleźć się krótkie streszczenie - około 60 wyrazów tak by wysokość kolumny równała się mniej więcej wysokości grafiki. Streszczenie powinno być tekstem ciągłym bez wypunktowań. Nie powinno też zawierać hieperłączy.

W polu "Tekst rozszerzony" piszemy głowną część artykułu. Nie powinna się ona powtarzać ze streszczeniem. Podajemy tam również dodatkowe informacje, utwory na płycie, informacje o trasaie koncertowej itd., łącza do źródeł i multimediów.

Następnie dodajemy tagi czyli słowa kluczowe. Tagi mogą być słowami które zawierają się w tytule i treści ale niekoniecznie. Tagi są rzeczownikami, najczęściej, w liczbie pojedynczej (zaleca się pisanie "koncert" niż "koncerty"). Tagi dotyczą tytyłu płyty, nazwy zespołu i gatunków muzyki.

W każdym przydadku tekst powinien być wyjustowany. Aby usprawnić pisanie proponujemy pisać tekst w edytorze a następnie wkleić go (control + v) w odpowiednie pole. Jeżeli piszesz tekst w MS Word zalecamy skopiować go najpierw do notatnika by pozbyć się nadmiernego formatowania.

Tekst nie powinien zawierać zbędnego formatowania: tabel, tagów html. Należy sprawdzić przed wysłaniem czy nie zawiera dodatkowych nierozpoznawanych znaków.

Tekst nie może być pisany nigdzie "DUŻYMI LITERAMI". Nie może też zawierać nigdzie wykrzykników. Czytelnik sam decyduje co jest dla niego ważne.

Artykuł na stronie pojawia się dopiero po zaakceptowaniu go przez redaktora. Jeżeli zawiera drobne błędy redaktor je koryguje. Jeżeli artykuł wymaga głębszych poprawek odpowiednia wiadomość zostanie wysłana do autora. Każdy tekst jest sprawdzany pod kontem unikalności w internecie i czasopismach muzycznych. Teksty wtórne są odrazu usuwane.

Zasady ogólne:

1) Pisząc artykuł zgadzamy się na to, iż może on ulec korekcie a nawet zostać dość znacznie przeredagowany

2) Artykuł wymagający zbyt dużych poprawek zostanie przesłany powrotem do autora z krótką recenzją i prośbą o korektę

3) Prawa autorskie zawsze należą do autora artykułu, zastrzegamy sobie tylko prawo do przetwarzania informacji dla potrzeb DarkPlanet.

4) Wysyłamy teksty tylko własnego autorstwa lub posiadające licencje pozwalające na kopiowanie materiału. Odrzucone jadnak zostaną teksty żywcem skopiowane z innych serwisów, które nie zostały przeredagowane

5) W przypadku zdjęć staramy się korzystać ze zdjeć, które mamy prawo wykorzystać, są to więc zdjęcia do których mamy prawo autorskie, z materiałów promocyjnych na stronach zespołów, zdjecia na licencji GPL (Wikipedia) lub podobnych. Zdjęcia z innych serwisów są zwykle ich własnością

6) Pisząc artykuł podajemy źródło informacji w postaci linka. Jeżeli nie ma takiej możliwości odpowiednią informację podajemy w tekście ("np. radio X podaje…")

Język:

1) Staramy się używać tylko konkretnych nazw - słów, które można sobie wyobrazić, np. "wydawca płyt" zamiast "przemysł fonograficzny"

2) Stosujemy najprostsze słowa

3) Każde zdanie powinno mieć podmiot i orzeczenie - nie powinno być równoważnikiem zdania

4) Informację rozpoczynamy od najkonkretniejszego wydarzenia - sedna sprawy: w mediach obowiązuje zasada kolejności: "co? kto? kiedy? gdzie?", dopiero później opisujemy wydarzenie i skupiamy się na szczegółach

5) Staramy się używać synonimów i nie powtarzać słów

Treść:

1) Pierwsze zdanie - tzw. lead jest najważniejszą częścią wiadomości. Powinno być ono krótkie, zwięzłe i przyciągające czytelnika. Równie ważne jest zdanie drugie - jest ono dopełnieniem pierwszego. Razem powinny one stanowić spójną całość. Pierwsze dwa zdania pojawiają sie w kanałach informacyjnych typu RSS / Atom

2) Staramy się nie używać ogólników - piszemy prostymi konkretami, unikamy sztywnych słów i określeń

3) Nie mieszamy wątków - kilku faktów w jednej informacji. O wiele lepiej jest napisać dwie odrębne, krótsze informacje

4) Najistotniejsze i najobszerniejsze powinny być wydarzenia dotyczące naszego kraju

5) Jeśli informacja dotyczy miejsca mało znanego (np. małego miasta), należy zaznaczyć okoliczne większe miasto, bądź region/województwo
Komentarz
Średnia ocena: 0
Oceny: 0
starstarstarstarstar

Podobne artykuły